Jubileusz LO ...
- Szczegóły
- Jolanta Stankiewicz
W dniu 10 czerwca 2017 r. odbył się jubileusz 70-lecia Liceum Ogólnokształcącego w Pasłęku.
Uroczystość rozpoczęła się o godzinie 9.00 w kościele św. Bartłomieja w Pasłęku, mszą świętą. Z kościoła, podążając za sztandarem liceum, nauczyciele, uczniowie i absolwenci udali się na cmentarz by złożyć kwiaty na grobach dawnych kolegów i nauczycieli. Następnie pochód prowadzony przez Orkiestrę Dętą z Zielonki Pasłeckiej udał się w stronę szkoły.
Kolejny etap uroczystości odbył się już w szkole. Tam gości oraz absolwentów czekały chwile wspomnień, ponieważ na korytarzach prezentowany był zbiór fotografii z życia Liceum. Absolwenci z chęcią zatrzymywali się przy nich i odnajdywali siebie na zdjęciach. Często towarzyszyły temu emocje od zaskoczenia po radość i wzruszenia. W czytelni mogli zajrzeć do kronik szkoły i kronik klasowych. Wszyscy absolwenci i zaproszeni goście po zarejestrowaniu się otrzymali okolicznościowe pamiątki.
Następnie rozpoczęła się uroczysta akademia a zgromadzonych powitała Dyrektor LO pani Katarzyna Panimasz, która wygłosiła okolicznościowe przemówienie.
Następnie głos zabrali uczestnicy uroczystości – przedstawiciele władz lokalnych. Burmistrz Pasłęka w swoim przemówieniu mówił o ogromnym znaczeniu i roli pasłęckiego liceum w życiu wielu ludzi. Podkreślał, że dzięki zaangażowaniu kolejnych dyrektorów, grona nauczycielskiego, rodziców i uczniów, szkoła rozwijała się i rozkwitała z pożytkiem dla lokalnej społeczności, na przestrzeni 70 lat swojej działalności jej mury opuściło wielu wybitnych ludzi, którzy następnie pełnili lub nadal pełnią odpowiedzialne funkcje w różnych obszarach życia społecznego, gospodarczego i politycznego na szczeblu lokalnym, regionalnym, a nawet krajowym. (poniżej prezentujemy pełen tekst przemówienia Burmistrza). Następnie Burmistrz Pasłęka wraz z Przewodniczącym Rady Miejskiej Panem Edwardem Skalijem wręczył Dyrekcji szkoły pamiątkowy grawerton oraz kosz kwiatów.
Część artystyczną przygotowały nauczyciele języka polskiego wraz z uczniami liceum. Młodzież zaprezentowała inscenizację połączoną z koncertem lokalnego zespołu muzycznego. Występ przerodził się w koncert pokoleń i świetną zabawę, gdyż wspólnie z zespołem śpiewali wszyscy zebrani. Następnie wszyscy goście wzięli udział w spotkaniach klasowych, gdzie wspomnieniami powrócili do lat spędzonych w szkolnych ławach. Uroczystości 70-lecia LO zakończyły się balem absolwenta.
W oficjalnych uroczystościach wzięli udział, także wojewoda Sławomir Sadowski, starosta Maciej Romanowski, przedstawiciele kuratorium, a także dawni nauczyciele placówki, absolwenci i obecna kadra pedagogiczna. Wśród obecnych znaleźli się także najstarsi absolwenci z pierwszych roczników istnienia szkoły (lata 50-te).
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
http://archiwum.paslek.pl/kultura-sport-wypoczynek/kompleksy-sportowe-orlik?start=20#sigProId0c834a2491
Krótka historia szkoły
11 lutego 1946r. rozpoczęło w Pasłęku swoją działalność Prywatne Gimnazjum dla Dorosłych subsydiowane przez Kuratorium Okręgu Szkolnego w Olsztynie, które powierzyło Janowi Łozowskiemu, który był i organizatorem, i dyrektorem pierwszej szkoły średniej w Pasłęku. (...) Zajęcia odbywały się w poniemieckim budynku dawnej szkoły rolniczej przy ul. Obrońców Westerplatte, w godzinach popołudniowych. Latem 1947r. rozpoczęto odbudowę gmachu szkoły przy ulicy Zwycięstwa i od 1 września 1947r. szkoła funkcjonowała pod nową nazwą Państwowe Koedukacyjne Gimnazjum Ogólnokształcące. (...) Pierwsza matura w Gimnazjum dla Dorosłych odbyła się w 1947r.
W styczniu 1948r odbudowany został parter szkoły przy ul. Zwycięstwa. Od 1 kwietnia 1948 r. dyrektorem został Teodor Janson, zaś jesienią 1948 r. zmieniono stopień organizacyjny szkoły, która od 1 września 1948 r. stała się 11-letnią Średnią Szkołą Ogólnokształcącą. W roku szkolnym 1951/52 miała miejsce kolejna zmiana organizacyjna, szkoła zaczęła funkcjonować jako Liceum Ogólnokształcące pod dyrekcją T. Jansona. W roku szkolnym 1953/54 dyrektorem szkoły został Zygmunt Kwiatkowski, który przybył do Pasłęka z Liceum Ogólnokształcącego w Lubawie.
W roku szkolnym 1955/56, po kolejnej zmianie organizacyjnej, przyjęte zostały ponownie klasy podstawowe i na nowo rozpoczęła działalność 11 - letnia Szkoła Ogólnokształcąca. Rok szkolny 1965/66 - to nauka bez klas podstawowych, czyli znów Liceum Ogólnokształcące. W 1967r społeczność szkolna pożegnała po 14 latach pracy dyrektora Z. Kwiatkowskiego, który został dyrektorem Liceum dla Pracujących, zaś nowym dyrektorem został Antoni Pągowski, dotychczasowy długoletni nauczyciel tej szkoły. Kolejna zmiana organizacyjna nastąpiła w roku szkolnym 1974/75 (trwał wtedy remont szkoły): Liceum Ogólnokształcące, Liceum dla Pracujących oraz Średnie Studium Zawodowe Zaoczne rozpoczęły pracę, kierowane przez jedną wspólną dyrekcję. Dyrektorem nadal był A. Pągowski, a jego zastępcą został Jan Małek. W 1975r A. Pągowski przeszedł na emeryturę, a jego stanowisko objął Jan Borek. W roku szkolnym 1976/77, do pracujących pod wspólną dyrekcją szkół, doszła jeszcze jedna: Zasadnicza Szkoła Zawodowa. Połączone szkoły otrzymały wspólną nazwę: Zespół Szkół w Pasłęku, który to miał w latach następnych wzbogacić się także o klasy Liceum Medycznego, natomiast Liceum dla Pracujących zakończyło swoją działalność. Pierwsza klasa Liceum Medycznego rozpoczęła naukę w roku szkolnym 1977/78. W 1979r dyrektor Jan Borek przeszedł do pracy w Związku Nauczycielstwa Polskiego, zaś kolejnym dyrektorem od roku 1980 został Józef Klimek, który pozostał na tym stanowisku do 1990. Nowym dyrektorem Zespołu Szkół został Edward Skalij.
Szkoła musiała rozwijać się i rozbudowywać, by zaspokoić różne potrzeby uczącej się młodzieży. W roku szkolnym 1956/57 zakończono odbudowę sali gimnastycznej. Kolejnym etapem rozbudowy szkoły był kapitalny remont i dobudowa II piętra. Pracę podjęto w roku szkolnym 1973/74. W tym czasie rozpoczęły naukę klasy sprofilowane. Prace remontowe, zakończone w 1975r, dały szkole dodatkowe pomieszczenia lekcyjne i aulę. W 1960r szkoła otrzymała sztandar, a dopiero w roku szkolnym 1965/66 wojewódzkie władze szkolne zatwierdziły imię szkoły: Bohaterów Grunwaldu. W roku szkolnym 1993/94 rozpoczęło działalność w ramach Zespołu Szkół - Liceum Handlowe, zaś w czerwcu 1997r opuszczą szkołę pierwsi absolwenci tego liceum. Wobec ciągle rosnącej liczby młodzieży, pobierającej naukę w Zespole Szkół, dyrektor szkoły, Edward Skalij zaczął czynić starania w kierunku poważnej modernizacji szkoły. W roku szkolnym 1995/96 została uruchomiona kotłownia olejowa. Dokonano tez rozbiórki sali gimnastycznej, w tym miejscu zbudowano dwupiętrowe skrzydło głównego gmachu szkoły. Wykonano fundamenty pod nowoczesną salę gimnastyczną.
W 1995r z inicjatywy zastępcy burmistrza Miasta I Gminy w Pasłęku, Wiesława Sniecikowskiego - powstało Towarzystwo Pomocy Liceum Ogólnokształcącemu. Prezesem tego Towarzystwa został W. Śniecikowski. Ludzie dobrej woli, zaangażowani w niesienie pomocy liceum wyposażyli w środki audiowizualne jedną z sal do nauki języka obcego, współuczestniczą także w organizowaniu pracowni komputerowej, fundują stypendia naukowe szczególnie uzdolnionym uczniom, nagradzają startujących z powodzeniem w olimpiadach i konkursach przedmiotowych. W 1997r Liceum Ogólnokształcące obchodziło 50. rocznicę swej działalności. działalności. Wielu absolwentów liceum, po ukończeniu studiów, zajmuje odpowiedzialne stanowiska w różnych dziedzinach życia. Nauczyciele, którzy uczyli i uczą w tej szkole, potrafili nie tylko wpajać wiedzę, ale także kształtować charaktery.
Festyn Ekologiczny pn. "V Pasłęcki Dzień Recyklingu"
- Szczegóły
- bozena.starzynska
Szanowni Mieszkańcy Miasta i Gminy Pasłęk,
Burmistrz Pasłęka serdecznie zaprasza na Festyn Ekologiczny pn. „V Pasłęcki Dzień Recyklingu”, który odbędzie się 13 maja 2017 roku w Parku Ekologicznym w Pasłęku przy ul. Partyzantów, w godzinach od 10:00 do 14:00.
W trakcie festynu prowadzone będą konkursy dla dzieci i dorosłych. Tradycyjnie odbędzie się konkurs polegający na wymianie odpadów na nagrody pn. „Segregowanie to pozytywne działanie”. W ramach konkursu, w zamian za przyniesione selektywne odpady komunalne (np. zużyte baterie, makulatura, puszki aluminiowe, opakowania szklane, nakrętki z tworzyw sztucznych, opakowania z tworzyw sztucznych, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny) można będzie otrzymać nagrodę w postaci drzewka, krzewu, kwiatów wiszących doniczkowych typowo tarasowo – balkonowych, sadzonki kwiatów, ziół, bylin lub innej nagrody rzeczowej.
W części artystycznej festynu zaprezentują się dzieci z Przedszkola Samorządowego nr 1 w Pasłęku, Przedszkola Samorządowego nr 2 w Pasłęku, Szkoły Podstawowej nr 2 w Pasłęku – oddział przedszkolny, oraz uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Pasłęku, jak również podopieczni Świetlicy Środowiskowej „Pomost”.
Podczas tegorocznego festynu nie zabraknie atrakcji dla dorosłych mieszkańców naszego miasta i gminy. Odbędzie się bowiem konkurs pn. „Wiem więc segreguję”. Podczas tego konkursu chętni pełnoletni mieszkańcy miasta i gminy Pasłęk odpowiedzą na pytania z wiedzy o segregacji odpadów komunalnych. Do wygrania będą bardzo atrakcyjne nagrody rzeczowe w postaci nowego sprzętu gospodarstwa domowego firmy BOSCH typu: pralka automatyczna, odkurzacz i żelazko.
Zaplanowano wiele atrakcji dla najmłodszych mieszkańców m.in. malowanie buziek, skręcanie baloników, wielkie bańki mydlane, zabawy i konkursy ruchowe prowadzone przez animatorki zabaw, strefę zabaw, stoiska z watą cukrową i lodami.
Organizatorami festynu są: Urząd Miejski w Pasłęku i Zakład Utylizacji Odpadów w Elblągu. Festyn współfinansowany jest ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.
Poniżej podano zarządzenie Burmistrza Pasłęka wraz z regulaminem festynu.
ZARZĄDZENIE NR 30/17
BURMISTRZA PASŁĘKA
z dnia 30 marca 2017 roku
w sprawie ogłoszenia Konkursów pn. „Segregowanie to pozytywne działanie” oraz „Wiem więc segreguję” organizowanych w ramach Festynu Ekologicznego pn. „V Pasłęcki Dzień Recyklingu” i ustalenia regulaminów tych konkursów.
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2016, poz. 446), w związku z art. 3 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 250) zarządzam, co następuje:
§ 1.
1. Ogłasza się konkursy edukacyjne w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych pn.
-
„Segregowanie to pozytywne działanie”,
-
„Wiem więc segreguję”,
które zostaną przeprowadzone w ramach Festynu Ekologicznego pn. „V Pasłęcki Dzień Recyklingu” w dniu 13 maja 2017 r. w godzinach 10:00 – 14:00 na terenie Parku Ekologicznego w Pasłęku.
2. Ustala się: regulaminy Festynu Ekologicznego oraz organizowanych w ramach tego Festynu konkursów, o których mowa w ust. 1 w brzmieniu jak w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
Traci moc zarządzenie Nr 49/16 Burmistrza Pasłęka z dnia 25 kwietnia 2016 roku w sprawie ogłoszenia Regulaminu Konkursu pn.: „Tyle zyskasz ile odzyskasz” organizowanego
w ramach Festynu Ekologicznego pn. „IV Pasłęcki Dzień Recyklingu”.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Burmistrz Pasłęka
dr Wiesław Śniecikowski
Załącznik do zarządzenia Nr 30/17
Burmistrza Pasłęka z dnia 30 marca 2017 r.
R E G U L AM I N
Festynu Ekologicznego pn. V Pasłęcki Dzień Recyklingu” i organizowanych w ramach tego Festynu Konkursów:
-
Konkursu pn. „Segregowanie to pozytywne działanie”,
-
Konkursu pn. „ Wiem więc segreguję”.
Część I. Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Organizatorem Festynu Ekologicznego pn. „V Pasłęcki Dzień Recyklingu” zwanego dalej „Festynem Ekologicznym” oraz organizowanych w ramach tego Festynu konkursów:
-
Konkursu pn. „Segregowanie to pozytywne działanie”
-
Konkursu pn. „ Wiem więc segreguję”.
jest Urząd Miejski w Pasłęku i Zakład Utylizacji Odpadów Sp. z o. o . w Elblągu.
2. Do zadań organizatora należy:
-
organizacja i obsługa organizacyjna Festynu Ekologicznego i konkursów,
-
odbiór oraz prowadzenie ewidencji odpadów zebranych w trakcie Festynu,
-
fundowanie upominków i nagród w ramach konkursów, o których mowa w ust. 1,
-
prowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej Festynu Ekologicznego,
i organizowanych w ramach tego Festynu konkursów.
3. Adresy organizatorów Festynu Ekologicznego i konkursów:
Urząd Miejski w Pasłęku, Plac Św. Wojciecha 5, 14-400 Pasłęk,
tel. 55 248 22 01, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
Zakład Utylizacji Odpadów sp. z o. o., ul. Mazurska 42, 82-300 Elbląg.
tel. 55 236 12 25 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
4. Bieżące informacje o Festynie Ekologicznym i konkursach publikowane są na stronach internetowych Urzędu Miejskiego w Pasłęku (www.paslek.pl) i Zakładu Utylizacji Odpadów Sp. z o. o. w Elblągu (www.zuoelblag.pl), oraz w lokalnych mediach.
Część II. Konkurs pn. „Segregowanie to pozytywne działanie”
§ 2.
1. W ramach Festynu Ekologicznego przeprowadzony zostanie konkurs pn. „Segregowanie to pozytywne działanie”, którego celem jest propagowanie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych oraz edukacja ekologiczna mieszkańców Miasta i Gminy Pasłęk.
2. Przedmiotem Konkursu jest zbiórka niżej wymienionych rodzajów odpadów komunalnych:
- zużyte baterie,
- makulatura,
- puszki aluminiowe,
- opakowania z tworzyw sztucznych,
- nakrętki z tworzyw sztucznych,
- opakowania szklane,
- opakowania po płynnej żywności i napojach,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
w zamian za nagrody i upominki, przyznawane na zasadach, o których mowa w § 3 regulaminu:
-
Konkurs skierowany jest do mieszkańców Miasta i Gminy Pasłęk.
-
W ramach konkursu można uczestniczyć w zbiórce jednego lub kilku rodzajów odpadów, o których mowa w ust. 2.
-
Odbiór zebranych odpadów, o których mowa w ust. 2 przeprowadza się podczas Festynu Ekologicznego pn. „V Pasłęcki Dzień Recyklingu”.
§ 3.
-
Wysegregowane przez mieszkańca Miasta i Gminy Pasłęk odpady komunalne dostarczone do miejsca organizacji Festynu będą wymienione na nagrody wg następującej zasady opartej o liczbę uzyskanych punktów za dostarczone odpady:
-
5 szt. zużytych baterii – 1 punkt,
-
2 kg makulatury – 1 punkt,
-
5 szt. puszek aluminiowych – 1 punkt,
-
5 szt. opakowań z tworzyw sztucznych– 1 punkt,
-
30 szt. nakrętek z tworzyw sztucznych – 1 punkt
-
5 szt. opakowań szklanych – 1 punkt,
-
5 szt. opakowań wielomateriałowych po płynnej żywności i napojach – 1 punkt,
-
sprzęt elektroniczny i elektryczny:
-
wielkogabarytowy, np. telewizor, komputer, pralka, lodówka, mikrofalówka – za 1 szt. – 20 punktów,
-
o mniejszych gabarytach, np. monitor, tablet, telefon, suszarka do włosów, prostownica do włosów – za 1 szt. – 10 punktów.
2. Uzyskane punkty, o których mowa w ust. 1 uprawniają do:
-
za każde 30 punktów przysługuje upominek w postaci: krzewu lub drzewka,
2.) za każde 20 punktów przysługuje upominek w postaci roślin
w pojemnikach wiszących, tj. petunie, pelargonie,
-
za każde 15 punktów przysługuje upominek w postaci sadzonki kwiatów, ziół itp.
-
za zebrane punkty przysługują też drobne nagrody rzeczowe – liczbę punktów określa organizator w czasie trwania festynu
3. Punkty przyznane za odpady dostarczone w dniu Festynu Ekologicznego, o których mowa w § 3 ust. 1 można wymieniać na nagrody w trakcie trwania Festynu w dniu 13 maja 2017 r. Po zakończeniu Festynu punkty tracą swoją ważność.
4. Organizator zastrzega sobie prawo zmiany punktacji, o której mowa w ust. 2, w celu osiągnięcia założonych celów Festynu Ekologicznego.
5. Liczba nagród dla jednej osoby może być ograniczona przez organizatora Konkursu do 10 sztuk.
6. W Konkursie mogą brać udział mieszkańcy Miasta i Gminy Pasłęk, którzy dostarczą wysegregowane odpady komunalne, o których mowa w § 2 ust. 2 do miejsca organizacji Festynu, tj. do Parku Ekologicznego w Pasłęku w dniu 13 maja 2017 roku.
7. Organizator w trakcie trwania Festynu na bieżąco prowadzi wymianę dostarczonych wyselekcjonowanych odpadów komunalnych na upominki i nagrody, aż do wyczerpania puli nagród lub przyznanych za odpady punktów, z zastrzeżeniem ust. 3.
8. Konkurs o którym mowa w ust. 1 będzie prowadzony na terenie Parku Ekologicznego w Pasłęku w dniu 13 maja 2017 roku w godzinach 10:00 – 14:00.
Część III. Konkurs pn. „Wiem więc segreguję”
§ 4.
1. W ramach Festynu pn. „V Pasłęcki Dzień Recyklingu” odbędzie się konkurs wiedzy
o zasadach segregacji odpadów komunalnych pn. „Wiem więc segreguję”
2. Uczestnikami konkursu mogą być mieszkańcy Miasta i Gminy Pasłęk, którzy w dniu konkursu ukończyli 18 lat i są zameldowani na pobyt stały na terenie gminy Pasłęk, co ustala Organizator na podstawie okazanych dokumentów tożsamości.
3. Mieszkańcy Miasta i Gminy Pasłęk, o których mowa w ust. 2 chętni do udziału w konkursie wylosują numery identyfikacyjne. Spośród osób, które pobrały numery identyfikacyjne zostaną następnie wylosowane 4 osoby do udziału w konkursie wiedzy o zasadach segregacji odpadów komunalnych, które zostaną dopuszczone do konkursu na podstawie okazanego dokumentu tożsamości.
4. Każda z osób uczestniczących w konkursie wiedzy odpowie na 5 pytań dotyczących segregacji odpadów komunalnych, które wylosuje z przygotowanej przez Organizatora Festynu listy pytań.
-
Odpowiedzi są punktowane przez Komisję konkursową w następujący sposób:
-
za odpowiedz pełną – 1 pkt.,
-
za odpowiedz niepełną - 0,5 pkt.,
-
za odpowiedz błędną lub brak odpowiedzi - 0 pkt.
6. W przypadku równej liczby punktów uzyskanych przez poszczególnych uczestników nastąpi „ dogrywka” w formie pytań dodatkowych.
7. Osoby, które uzyskały kolejno największą liczbę punktów otrzymają cenne nagrody:
-
za zajęcie I miejsca - nową pralkę automatyczną firmy BOSCH
-
za zajęcie II miejsca – nowy odkurzacz firmy BOSCH
-
za zajęcie III miejsca – nowe żelazko firmy BOSCH
-
za zajęcie IV miejsca - nagrodę pocieszenia
8. Nagrody będą do odbioru w miejscu odbywania konkursu za obowiązkowym pokwitowaniem odbioru, podpisanym czytelnie imieniem i nazwiskiem.
9. Losowanie numerów identyfikacyjnych, o których mowa w ust. 3 odbędzie się
w godzinach od 10 do 12 w dniu Festynu.
10. Konkurs wiedzy, o którym mowa w ust. 3 odbędzie się ok. godz. 12.30 w dniu Festynu.
Część IV . Postanowienia organizacyjne
1. Niniejszy regulamin podlega publikacji na stronie internetowej Urzędu Miejskiego
w Pasłęku pod adresem www.paslek.pl.
2. Informację o Festynie Ekologicznym i organizowanych w ramach tego Festynu konkursach oraz zasadach tych konkursów, Organizator poda do publicznej wiadomości w lokalnych mediach, oraz w formie plakatów.
Wernisaż wystawy "Wyklęci"
- Szczegóły
- anna.kozicka
Wczorajszego wieczoru (23.02.17) w Galerii Pasłęckiego Ośrodka Kultury odbył się wernisaż wystawy z Instytutu Pamięci Narodowej pt. „Wyklęci”, na który licznie przybyli uczniowie pasłęckich placówek oświatowych wraz z nauczycielami. Podczas wernisażu pan Dawid Zagził z delegatury IPNu w Olsztynie przybliżył wszystkim genezę oraz historię Żołnierzy Wyklętych, opowiedział o sylwetkach i czynach poszczególnych osób np. Witolda Pileckiego czy Danuty Siedzikówny. Była to ciekawa lekcja historii, która na pewno wszystkim zostanie w pamięci.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z wystawą.
Wystawa czynna jest do połowy marca.
Wstęp wolny.
Wystawa zawiera 24 panele - 12 wizerunków i 12 biogramów, m.in. Witolda Pileckiego, Danuty Siedzikówny "Inki", Zygmunta Szendzielarza "Łupaszki", Łukasza Cieplińskiego "Pługa" czy Hieronima Dekutowskiego "Zapory”.
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
- Kliknij, aby otworzyć obrazek! Kliknij, aby otworzyć obrazek!
http://archiwum.paslek.pl/kultura-sport-wypoczynek/kompleksy-sportowe-orlik?start=20#sigProIdf58918899d
Uwaga! Dotacje do usuwania azbestu
- Szczegóły
- Paweł Klimczak
Burmistrz Pasłęka informuje, że 28 lutego br. (wtorek) upływa termin składania wniosków o udzielenie dofinansowania do usuwania wyrobów zawierających azbest w ramach zaplanowanego na rok 2017 zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta i Gminy Pasłęk”.
W ramach realizowanego zadania dofinansowanie będzie udzielane na usuwanie wyrobów zawierających azbest z obiektów położonych na terenie Gminy Pasłęk, których właścicielami są:
- jednostki samorządu terytorialnego i Skarb Państwa, osoby fizyczne, rolnicy, kościoły i związki wyznaniowe, stowarzyszenia, spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, rodzinne ogrody działkowe będące we władaniu Polskiego Związku Działkowców, jednostki sektora finansów publicznych będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi,
- spółki prawa handlowego.
Dofinansowanie obejmuje jednorazowe pokrycie kosztów wykonania usługi polegającej na:
- demontażu, transporcie i unieszkodliwieniu wyrobów zawierających azbest
lub
- transporcie i unieszkodliwieniu wyrobów zawierających azbest.
Udzielenie dotacji polega na pokryciu kosztów usunięcia wyrobów zawierających azbest z nieruchomości poprzez przekazanie środków finansowych wybranemu przez Gminę wykonawcy zadania, po wykonaniu prac.
Wykonanie usługi nastąpi w terminie ustalonym pomiędzy właścicielem nieruchomości
a Wykonawcą prac w okresie od dnia podpisania umowy pomiędzy Gminą Pasłęk a Wykonawcą prac do 15 września 2017 r.
Dofinansowanie nie obejmuje kosztów usługi polegającej na usunięciu wyrobów zawierających azbest wykonanej we własnym zakresie oraz związanych z zakupem i wykonaniem nowego pokrycia dachowego.
Wysokość dotacji może wynieść do 100% kosztów związanych z usunięciem wyrobów zawierających azbest i zależy od pozyskania przez Gminę Pasłęk środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Osoby/podmioty, które w 2017 r. planują usunięcie wyrobów zawierających azbest z terenu swoich nieruchomości zlokalizowanych na obszarze miasta i gminy Pasłęk i są zainteresowane skorzystaniem z udzielanej przez Gminę Pasłęk pomocy finansowej w tym zakresie, powinny złożyć w sekretariacie Urzędu Miejskiego w Pasłęku, w terminie do dnia 28 lutego 2017 r., wniosek o udzielenie dofinansowania na ten cel. Do wniosku należy dołączyć:
- dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, na której znajdują się wyroby zawierające azbest, w postaci wypisu z rejestru gruntów i budynków,
- aktualną mapę nieruchomości z zaznaczonym miejscem lokalizacji wyrobów zawierających azbest (np. wyrys z ewidencji gruntów i budynków),
- kopię dokumentu potwierdzającego zgłoszenie właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej zamiaru wykonania robót budowlanych polegających na usuwaniu wyrobów zawierających azbest z nieruchomości, z adnotacją tego organu o nie wniesieniu sprzeciwu lub pozwolenia na budowę (jeśli jest wymagane),
- informację o wyrobach zawierających azbest sporządzoną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. nr 8, poz. 31),
- ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest, sporządzoną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 71, poz. 649 ze zm.),
- oświadczenie dotyczące uzgodnienia terminu wykonania prac i udostępnienia nieruchomości,
- oświadczenie dotyczące wykorzystywania nieruchomości do celów działalności gospodarczej/rolniczej,
- w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem bądź wyłącznym właścicielem nieruchomości - dokument potwierdzający wyrażenie zgody właściciela lub wszystkich współwłaścicieli nieruchomości, na usunięcie wyrobów zawierających azbest i upoważnienie wnioskodawcy do występowania w imieniu właściciela lub wszystkich współwłaścicieli,
- w przypadku altan położonych na terenie rodzinnych ogrodów działkowych - potwierdzenie zarządu ogrodu działkowego, że wnioskodawca jest użytkownikiem działki i właścicielem położonej na niej altany,
- w odniesieniu do wnioskodawców ubiegających się o udzielenie dofinansowania na usunięcie wyrobów zawierających azbest z obiektów, na których prowadzona jest działalność gospodarcza lub rolnicza - formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, sporządzony zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis lub formularz informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, sporządzony zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz wszystkie zaświadczenia lub oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej bądź oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w okresie trzech lat obrotowych (dwóch poprzedzających i w roku złożenia wniosku).
Dodatkowe informacje dotyczące udzielania dotacji do usuwania wyrobów zawierających azbest można uzyskać w Urzędzie Miejskim w Pasłęku (pok. nr 13A) lub pod nr tel.: (55) 248 20 01 wew. (23).
Oprac.: A. Szydłowska
Dotacje do usuwania azbestu
- Szczegóły
- Paweł Klimczak
Trwa nabór wniosków o udzielenie dofinansowania do usuwania wyrobów zawierających azbest w ramach zaplanowanego na rok 2017 zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta i Gminy Pasłęk”.
W ramach realizowanego zadania dofinansowanie będzie udzielane na usuwanie wyrobów zawierających azbest z obiektów położonych na terenie Gminy Pasłęk, których właścicielami są:
- jednostki samorządu terytorialnego i Skarb Państwa, osoby fizyczne, rolnicy, kościoły i związki wyznaniowe, stowarzyszenia, spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, rodzinne ogrody działkowe będące we władaniu Polskiego Związku Działkowców, jednostki sektora finansów publicznych będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi,
- spółki prawa handlowego.
Dofinansowanie obejmuje jednorazowe pokrycie kosztów wykonania usługi polegającej na:
- demontażu, transporcie i unieszkodliwieniu wyrobów zawierających azbest
lub
- transporcie i unieszkodliwieniu wyrobów zawierających azbest.
Udzielenie dotacji polega na pokryciu kosztów usunięcia wyrobów zawierających azbest z nieruchomości poprzez przekazanie środków finansowych wybranemu przez Gminę wykonawcy zadania, po wykonaniu prac.
Wykonanie usługi nastąpi w terminie ustalonym pomiędzy właścicielem nieruchomości
a Wykonawcą prac w okresie od dnia podpisania umowy pomiędzy Gminą Pasłęk a Wykonawcą prac do 15 września 2017 r.
Dofinansowanie nie obejmuje kosztów usługi polegającej na usunięciu wyrobów zawierających azbest wykonanej we własnym zakresie oraz związanych z zakupem i wykonaniem nowego pokrycia dachowego.
Wysokość dotacji może wynieść do 100% kosztów związanych z usunięciem wyrobów zawierających azbest i zależy od pozyskania przez Gminę Pasłęk środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Osoby/podmioty, które w 2017 r. planują usunięcie wyrobów zawierających azbest z terenu swoich nieruchomości zlokalizowanych na obszarze miasta i gminy Pasłęk i są zainteresowane skorzystaniem z udzielanej przez Gminę Pasłęk pomocy finansowej w tym zakresie, powinny złożyć w sekretariacie Urzędu Miejskiego w Pasłęku, w terminie do dnia 28 lutego 2017 r., wniosek o udzielenie dofinansowania na ten cel. Do wniosku należy dołączyć:
- dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, na której znajdują się wyroby zawierające azbest, w postaci wypisu z rejestru gruntów i budynków,
- aktualną mapę nieruchomości z zaznaczonym miejscem lokalizacji wyrobów zawierających azbest (np. wyrys z ewidencji gruntów i budynków),
- kopię dokumentu potwierdzającego zgłoszenie właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej zamiaru wykonania robót budowlanych polegających na usuwaniu wyrobów zawierających azbest z nieruchomości, z adnotacją tego organu o nie wniesieniu sprzeciwu lub pozwolenia na budowę (jeśli jest wymagane),
- informację o wyrobach zawierających azbest sporządzoną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. nr 8, poz. 31),
- ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest, sporządzoną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 71, poz. 649 ze zm.),
- oświadczenie dotyczące uzgodnienia terminu wykonania prac i udostępnienia nieruchomości,
- oświadczenie dotyczące wykorzystywania nieruchomości do celów działalności gospodarczej/rolniczej,
- w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem bądź wyłącznym właścicielem nieruchomości - dokument potwierdzający wyrażenie zgody właściciela lub wszystkich współwłaścicieli nieruchomości, na usunięcie wyrobów zawierających azbest i upoważnienie wnioskodawcy do występowania w imieniu właściciela lub wszystkich współwłaścicieli,
- w przypadku altan położonych na terenie rodzinnych ogrodów działkowych - potwierdzenie zarządu ogrodu działkowego, że wnioskodawca jest użytkownikiem działki i właścicielem położonej na niej altany,
- w odniesieniu do wnioskodawców ubiegających się o udzielenie dofinansowania na usunięcie wyrobów zawierających azbest z obiektów, na których prowadzona jest działalność gospodarcza lub rolnicza - formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, sporządzony zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis lub formularz informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, sporządzony zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz wszystkie zaświadczenia lub oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej bądź oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w okresie trzech lat obrotowych (dwóch poprzedzających i w roku złożenia wniosku).
Dodatkowe informacje dotyczące udzielania dotacji do usuwania wyrobów zawierających azbest można uzyskać w Urzędzie Miejskim w Pasłęku (pok. nr 13A) lub pod nr tel.: (55) 248 20 01 wew. (23).
Oprac.: A. Szydłowska
Strona 5 z 6