W związku z brakiem możliwości dalszego składowania odpadów na składowisku w miejscowości Robity, wynikającym z przepisów prawa, gmina Pasłęk podjęła działania w celu rozwiązania tego problemu. W 2010 r. wspólnie z miastem Braniewo władze Pasłęka rozpoczęły realizację projektu pn. „Zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi w rejonie N-W ZZO Elbląg na terenie gmin Braniewo i Pasłęk”. W ramach tego zadania obecne składowisko odpadów w Robitach zostanie zrekultywowane, a na części jego terenu powstanie stacja przeładunkowa odpadów z zapleczem socjalno-technicznym, do której trafiać będą odpady z całej gminy. Odpady te, po wstępnej segregacji, będą przewożone do Zakładu Utylizacji Odpadów Sp. z o. o. w Elblągu, gdzie będą przetwarzane w przystosowanej do tego celu instalacji. W ramach inwestycji przewidziany jest zakup samochodu do obsługi stacji oraz pojemników zapewniających gromadzenie odpadów w sposób selektywny przez wszystkich mieszkańców gminy.
Koszt inwestycji przypisany gminie Pasłęk to 6 154 656 zł, z czego kwota 2 483 261,18 zł stanowi pozyskane przez Urząd Miejski w Pasłęku dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013. Termin zakończenia zadania wyznaczony został na 28 września 2012 r.
Wykonanie najkosztowniejszego etapu tego zadania przypadło na 2011 rok, który będzie kosztował 3 963 268 zł.
Realizacja inwestycji pozwoli objąć systemem selektywnej zbiórki odpadów 100% mieszkańców gminy i uniknąć składowania tych odpadów, które można powtórnie wykorzystać. Ponadto realizacja projektu umożliwi skuteczną ochronę powierzchni ziemi przed zagrożeniami wynikającymi z niewłaściwego sposobu gospodarowania odpadami. Dzięki temu gospodarka odpadami na terenie gminy Pasłęk będzie efektywna, nowoczesna i zgodna z przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej. Spowoduje to wzrost konkurencyjności gminy Pasłęk, zachęci do inwestowania na jej terenie i przyczyni się do rozwoju gospodarczego naszej gminy.
Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje:
1/ budowę:
- budynku stacji przeładunkowej o pow. użytkowej 550 m2 z częścią biurowo - socjalną,
- magazynu składowania przedmiotów - odpadów wielkogabarytowych o wymiarach 20 m x 10 m i wys. pow. 6 m,
- wiat garażowych przeznaczonych na sprzęt mechaniczny,
- placu do składowania gruzu budowlanego,
- placów manewrowych i dróg dojazdowych,
- przyłączy: energetycznego, wodociągowego i kanalizacji sanitarnej,
- oświetlenia stacji przeładunkowej,
- ogrodzenia terenu stacji;
2/ zakup:
- prasy do ładowania odpadów do kontenerów,
- wagi do ważenia samochodów o nośności do 60 ton wyposażonej w elektroniczny system ważenia i rejestracji pojazdów,
- kontenerów do gromadzenia i przewozu odpadów,
- samochodu do obsługi stacji przeładunkowej,
- pojemników do gromadzenia odpadów niebezpiecznych,
- pojemników do selektywnej zbiórki odpadów;
3/ rekultywacja dotychczasowego składowiska odpadów w Robitach.
Informuję, że na ogłoszony przetarg nieograniczony na zadanie „Zaprojektuj i wybuduj stację przeładunkową w Robitach wraz z rekultywacją składowiska odpadów w Robitach w dniu 4 marca 2011r. wpłynęły 3 oferty.
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach zadania ,,Zintegrowany systemu gospodarki odpadami komunalnymi w rejonie N-W ZZO Elbląg na terenie gmin Braniewo i Pasłęka" współfinansowanego w ramach działań Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013 oś priorytetowa 6- środowisko przyrodnicze Działanie 6.1 Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska. Poddziałanie 6.1.1 Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi,na podstawie umowy podpisanej w dniu 31.12.2010r.
Oferty złożyły następujące firmy:
- Firma „JAK-BUD” Jacek Gontarz ul. Wiejska 34 w Braniewie za cenę 4 169 700,00 zł,
- AK NOVA Sp. z o.o. ul. Ostrowska 42, 63-430 Odolanów za cenę 4 365 270,00 zł,
- Zakład Techniki Ochrony Środowiska FOL EKO Sp. Z o.o. ul. Spacerowa 3 58-100 Świdnica za cenę 4 955 571,60 zł.
Po przeprowadzonej procedurze oceny ofert, jako najkorzystniejszą uznano ofertę nr 2.
W dniu w dniu 29 marca 2011r. podpisana została umowa z firmą AK NOVA Sp. z o.o. ul.Ostrowska 42 63-430 Odolanów na zaprojektowanie i wykonanie robót związanych z budową stacji przeładunkowej w Robitach wraz z rekultywacją składowiska odpadów w Robitach.
Koszt robót określony został na kwotę 4 365 270,00 zł. Termin wykonania robót do 30.06.2012r.
Informuję, że w dniu 29.06.2012r. nastąpił odbiór końcowy robót wykonanych przez firmę AK NOVA Sp. z o.o. w Poznaniu w zakresie „ Zaprojektuj i wybuduj” stację przeładunkową odpadów wraz z rekultywacją składowiska odpadów w Robitach. Przedsięwzięcie realizowane było w ramach zadania ,,Zintegrowany systemu gospodarki odpadami komunalnymi w rejonie N-W ZZO Elbląg na terenie gmin Braniewo i Pasłęka" współfinansowanego w ramach działań RPO Warmia i Mazury na lata 2007-2013 na podstawie umowy podpisanej z WFOŚiGW w Olsztynie w dniu 31.12.2010r.
W ramach zadania wybudowano stację przeładunkową odpadów komunalnych wraz z obiektami towarzyszącymi a mianowicie:
- budynek stacji przeładunkowej
- wagę samochodowa o nośności 60 ton, wyposażoną w elektroniczny system rejestracji pojazdów i ważenia.
- magazyn do wstępnego magazynowania odpadów wielkogabarytowych oraz magazynowania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- wiatę garażową dla sprzętu mechanicznego.
- place manewrowe i
- wykonano remont drogi dojazdowej,
- przyłącza: energetyczne, wodociągowe i kanalizacji sanitarnej,
- oświetlenie stacji przeładunkowej i ogrodzenie z siatki.
Wykonano również rekultywację składowiska w Robitach na działce nr 10/36.
ZDJĘCIA W TRAKCIE REALIZACJI ZADANIA
ZDJĘCIA PO ZAKOŃCZENIU ZADANIA